نوآوری و نوآوری باز
ابوالقاسم عربیون؛ علی مبینی دهکردی؛ الهه حسینی؛ میثم عظیمیان
چکیده
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار ...
بیشتر
هدف: هدف از انجام مطالعه حاضر، طراحی مدل چابکسازی نوآوری در مدل کسبوکار با تمرکز بر تجربه مشتری در کسبوکارهای نوپا شهر تهران است روش: پژوهش حاضر از لحاظ نوع دادهها از دسته پژوهشهای کیفی است که از روش تحلیل مضمون برای تحلیل دادهها استفاده گردیده شده است. به منظور گردآوری دادههای پژوهش از ابزار مصاحبههای نیمه ساختار یافته استفاده شده است. پژوهش در بهار 1402 انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل اساتید فعال در حوزه کارآفرینی و نوآوری و مدیران کسبوکارهای نوپا با حداقل 3 سال سابقه کار میباشد.یافتهها: یافتهها منجر به شناسایی 8 مولفه از جمله مشتری مداری، نوآوری در محصول، چابکی در خدمات، استقبال از تغییر، عوامل بازار، عوامل سازمانی و مدیریتی، چابک سازی نوآوری و غنیسازی تجربه مشتری معرفی شدهاند. همچنین نتیجه گرفته شد که کسبوکارهایی که قادر به غلبه بر چالشها هستند و بر تجربه مشتری تاکید دارند و آن را به طور مؤثر پیادهسازی میکنند، در موقعیت مناسبی از جمله بهبود رضایت مشتری، افزایش کارایی و افزایش سودآوری بهره میبرند.نتیجهگیری: نتایج نشان داد توجه به تجربه مشتری میتواند کمک بسیار زیادی به کسبوکارها در رقابتهای شدید کند و باعث پیشروی کسبوکارها شود؛ اما مهم است که اجرای موفقیتآمیز این رویکرد مستلزم درک قوی از فرصتها و چالشهای پیادهسازی آن و توانایی تجزیهوتحلیل و استفاده مؤثر از دادههای مشتری است.